Parkeringspladser

Nej til huslejestigninger og påtvungne parkeringspladser

Socialdemokraterne og højrefløjen vil etablere 4.000 nye parkeringspladser i København. Pengene skal bl.a. tages de almene boligselskaber, hvilket kan betyde en huslejestigning for dig på op til 360 kroner om måneden.

Prisen for de 4.000 parkeringspladser er mellem 1 og 2 milliarder kroner. Socialdemokraterne vil ekstraordinært udnytte gamle parkeringsklausuler og sende en stor del af regningen videre til lejerne i de almene boliger, mens resten skal findes på kommunens budget.

Der findes en regel om, at bygherrer skal etablere én parkeringsplads pr 100 kvadratmeter de bygger. Det har kommunen dog i en række tilfælde selv givet midlertidig dispensation fra, fordi der ikke er brug for så mange parkeringspladser. Dispensationerne er i høj grad givet til de almene boligselskaber, hvor de færreste beboere har en bil. Men nu vil socialdemokraterne og højrefløjen altså pludselig kræve 4000 af dem etableret alligevel.

Den almene sektors andel af parkeringspladserne er cirka 1600, hvilket svarer til omkring 40 procent af de 4000, som skal effektueres. Den samlede udgift for den almene sektor vil således alt andet lige være mellem 0,5 og 0,8 milliarder kroner.

De økonomiske konsekvenser for huslejeniveauet i de almene afdelinger kan variere betydeligt. Fra en huslejestigning på cirka 14 kroner om måneden til cirka 360 kroner om måneden. Lejestigningen afhænger dels af etableringsform for parkeringspladserne, dels af forholdet mellem antallet af pladser, der er deklareret og boligarealet i afdelingen.

De resterende penge skal findes på kommunens budget. Det vil sige at de skal tages fra cykelstier, børnehaver, skoler eller nogen af de mange andre gode ting, som kommunen står for.

Enhedslisten mener

Enhedslisten mener, det er en dum ide at etablere de mange nye parkeringspladser.

Enhedslisten mener, at det er dybt urimeligt at lade lejerne betale. Beboerne i den almene sektor har sjældent bil og har gennemsnitligt mindre at leve for end resten af københavnerne. Vi synes derfor det er asocialt, at lejerne skal betale for parkeringspladser til dem der er rigere.

Derudover mener vi, at det er en dum ide at lave endnu flere parkeringspladser, for det vil bare betyde, at der kommer endnu flere biler, mere forurening og mere trængsel. Vi vil hellere bruge pladsen på bredere cykelstier og bedre byrum.

Og vi vil hellere bruge pengene på andre gode formål.

Hvad kan du gøre?

Der er stadig ikke afsat penge til at betale kommunens andel af parkeringspladserne. Derfor er det stadigt muligt at stoppe planerne om de mange nye parkeringspladser.

Man kan f.eks. skrive til Overborgmester Frank Jensen og fortælle, at hans plan er asocial og vil føre til flere biler i byen. Hans emailadresse er [email protected]

Man kan også skrive til andre socialdemokratiske medlemmer af Borgerrepræsentationen. Deres mailadresser kan man finde her: http://www.kk.dk/indhold/medlemsoversigt-1

Læs mere i Politiken: Nye parkeringspladser i hovedstaden vil koste lejere dyrt

Og Krav om p-pladser giver lejere markant huslejestigning

Hvem rammes?

Følgende afdelinger rammes – hvis det står til socialdemokraterne - af huslejestigninger og parkeringspladser på Vesterbro:

SAB Absalonsgade 36
3B Saxsogade 25-45
3B Oehlenschlægersgade 15
KAB Absalonsgade 31-39
3B Halmtorvet 26-30 m.fl.
Lejerbo Istedgade og Viktoriagade 30
VIBO Viktoriagade 18